Nyhet

Batteripaket husbil - Sunlux® Powerbox 80 Ah + Laddningsbooster, Votronic® VCC 1212-30

Spara 1000 kr!


Batteripaket för Husbil/Husvagn innehållande Sunlux® Powerbox 80Ah + Laddningsbooster, Votronic® VCC 1212-30


OBS! Denna produkt levereras enligt ADR-bestämmelser/farligt gods. Därav tillkommer en förhöjd fraktkostnad på 599:- Leveransen sker dörr till dörr och varan måste kvitteras personligen av mottagaren. Leverans till ombud ej möjligt. Produkten kan även avhämtas på plats i Värnamo.

Artikelnummer: SU-BLE1280-A + 3324

Tillgängligt: I lager

12 289,00 kr

Paketpris: 0,00 kr

1 x LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox   +10 990,00 kr
1 x Laddningsbooster, Votronic® VCC 1212-30   +1 299,00 kr

* Obligatoriska fält

Paketpris: 0,00 kr

Fraktkostnad på 69 kr och 1-4 dagar leveranstid Läs mer...

Kontakta oss för mer information om produkten.

Generösa garantier. Läs mer...

Effektiv kundsupport och 100% kundnöjdhet.

 

 

 

Produktbeskrivning
Detaljer
MODELL SU-BLE1280-A
Nominell spänning 12,8V
Kapacitet 80Ah
Intern resistans ≤20mΩ
Drifttemperatur laddning 0-45°C
Laddspänning 14,6V ±0,2V
Laddspänning flyt 13,8V ±0,2V
Max. laddström  80A
Rek. laddström  <50A
Drifttemperatur urladdning  -20 - 50°C
Spänningsområde  11,0-14,6V
Maximal urladdningsström  100A (150A/15min)
 Maximal effekt  1200W 
 Puls urladdning max  350A / 3sek
 Brytspänning urladdning  8,0V
 Längd  352 ±2mm
 Bredd  176 ±2mm 
 Höjd  188 ±2mm 
 Vikt  11.6 kg 
 Lagringstemperatur  -10 - 35°C
Självurladdning  <3% /mån

 

Årets stora nyhet!

En helt ny typ av batterisystem med Lithium-järnfosfat (LiFePO4) celler – Sunlux Powerbox!

Batteriet är avsett att användas som förbrukningsbatteri i exempelvis husbil, husvagn, båt och fritidshus. Spänningen i ett LiFePO4 batteripack är 12,8V och kan direkt ersätta ett blybatteri.

LiFePO4-tekniken är den allra säkraste typen av litium-jon batterier och har en rad olika fördelar jämfört med ett blybatteri så som lägre vikt, stabilare spänning och betydligt fler antal laddcykler. Batterikostnaden över tid är också betydligt lägre än ett AGM- eller Gel batteri.

Batteriet Sunlux Powerbox är utrustat med ett inbyggt avancerat BMS-system, som ser till att battericellerna är i perfekt balans och skyddas mot bla för hög urladdning, överladdning, kortslutning och temperaturavvikelse.

Vidare är batteriet även utrustat med trådlös Bluetooth -övervakning vilket gör att du kan ha full kontroll på batteriet och dess driftinformation direkt i din Iphone eller Android telefon! Se hur många procent du har kvar i batteriet, antal laddcykler, batteritemperatur, hur många ampere som laddas i och ut ur batteriet osv.

Ladda ner Appen och koppla upp dig mot batteriet – inget krångel med installation av extern mätutrustning – enklare kan det inte bli!

 

Rätt format för att passa i husbilen – enkel installation!

Sunlux Powerbox har lägre höjdmått än många övriga LiFePO4 batterier på marknaden och därför bra anpassat för att ersätta bodelsbatteri på flertalet husbilsmodeller från bland annat Fiat. Därigenom slipper du att göra några ändringar på befintliga fästen och kabelanslutningar. Såväl poltyp, fästklack och höjd stämmer med motsvarande blybatteri i samma format.

Batteriet finns i två utföranden och mått:

  • 80Ah  Mått: 352x176x188mm
  • 100Ah Mått: 395x175x188mm

 

Stabilt uppbyggt!

Sunlux Powerbox är uppbyggt av 16st prismatiska 3,2V celler. 4 celler per cellgrupp och 4 cellgrupper i serie, vilket ger en nominell spänning på 12,8V på batteriet. Varje cellgrupp balanseras av det inbyggda BMS systemet.

Till skillnad från en del andra LiFePO4 batterier på marknaden som är uppbyggt av flertalet små celler så klarar sig Sunlux Powerbox bättre mot vibrationer och stötar. Batterier med små celler har betydligt fler antal lödningar och därmed möjliga problem och fel som kan uppkomma vid vibrationer. Sunlux Powerbox har istället ett fåtal stabila skruvpoler med stor kontaktyta och låg resistans, helt enkelt ett enklare och stabilare uppbyggt batteripack. Tack vare battericellernas låga inre resistans blir batteriets temperaturökning minimal även vid hög belastning.

 

Snabbare laddning!

LiFePO4 batterier har en mycket god förmåga att ta emot laddström och kan laddas från tomt till fullt på endast 2 timmar(snabbladdning 1 tim)! Detta ska jämföras med ett blybatteri som kräver 12-16 timmars laddning för att bli 100% fulladdat.

 

Jämn urladdningsström!

LiFePO4 batterier håller en hög och jämn spänning genom hela urladdningsfasen, detta gör att du slipper spänningsfall som kan orsaka problem på spänningskänslig utrustning som kan vara problemet med blybatteritekniken.

 

Spara på vikten!

Tack vare att man kan nyttja hela batteriets kapacitet istället för ca 50% som är fallet med ett blybatteri, så är det fullt tillräckligt med ett 80Ah LiFePO4 batteri för att ersätta ett blybatteri på 140-180Ah. I och med detta sparar du drygt 50 kg vikt!

 

Servera en Espresso eller föna håret!

Till skillnad från ett blybatteri med samma kapacitet så kan Sunlux Powerbox leverera en hög och jämn urladdningsström utan spänningsfall. Batteriet klarar upp till 100A kontinuerlig urladdningsström och max 150A/15 min. Detta betyder att det går utmärkt att ansluta en inverter upp till max 1200W. Tillräckligt för att tillreda en snabb Espresso eller föna håret en stund på morgonen!

Behöver du ansluta mer effekt än så, då går det utmärkt att parallellkoppla ytterligare en Sunlux Powerbox i ditt system - då kan du belasta batteribanken med hela 200A dvs en maxeffekt av 2400W!

 

Få ett effektivare solcellsystem!

I många system så är energiverkningsgraden av stor betydelse, speciellt vid icke nätanslutna system så som solcells och vindenergisystem.

Tur- och retur verkningsgrad (urladdning från 100% till 0% och tillbaka till 100% laddning) hos ett bly-syra batteri är omkring 80%. Motsvarande för ett LiFePO4 batteri är 92%.

 

Lång livslängd!

Sunlux Powerbox har en betydligt längre livslängd än ett vanligt Bly eller AGM/Gel batteri. Vid full urladdning kan man räkna med omkring 2000 laddcykler. Vid 70-80% urladdning kan man få ut upp till 3000-5000 laddcykler. Ett blybatteri - om det sköts på rätt sätt med max 50% urladdning klarar normalt ca 400-600 laddcykler. Detta innebär att ett LiFePO4 batteri har en livslängd som är minst 4 gånger längre i jämförelse!

 

Bättre totalekonomi jämfört med AGM/Gel!

Den initiala kostnaden för ett LiFePO4 jämfört med AGM/Gel är högre. Man skall dock notera att det behövs ca 200Ah AGM/Gel batteri för att ersätta ett 100Ah LiFePO4 batteri. Livslängden är även minst 4 gånger längre för ett LiFePO4 batteri kontra AGM/Gel. Av denna anledning så kan kostnaden för ett LiFePO4 batteri jämföras med hela 8 st (2x4) AGM/Gel batterier.

 

Kan installeras enkelt i de flesta befintliga system!

Sunlux Powerbox kan enkelt installeras i de flesta befintliga elsystem i husbil, husvagn och båt. Det går även bra att parallellkoppla flera Powerbox med varandra för utökad kapacitet. (Seriekoppling är ej möjlig)

Det finns dock ett par skillnader mot blybatterier att ta hänsyn till vad gäller den laddutrustning som finns monterad. Vi på Sunlux har därför sammanställt en lista nedan på det du behöver kolla upp inför installation av LiFePO4.

 

Viktig information inför installation av LiFePO4 batterier

- Kontrollera att laddare/solcellsregulator ej ger laddspänning över 14.6V. (EBL i husbil ger normalt 14.4V).

- Kontrollera att laddare/solcellsregulator flytladdar/underhållsladdar med spänning på 13.6-13.8V

- Används flerstegsladdare för blybatteri, kontrollera att det ej finns steg för ”Equalize charge”(=utjämningsladdning) där laddaren periodvis laddar med spänning upp till 15-16V. Se specifikationer för din laddare. Batteriets inbyggda BMS kommer annars att bryta strömmen och du kommer då att få driftstörningar i strömförsörjningen.

- Används en blybatteriladdare/laddningsregulator med temperaturkompensering, kontrollera om tempsensorn kan avaktiveras/kopplas ur. Laddspänningen för LiFePO4 skall ej temperaturkompenseras så som för blybatterier!

- LiFePO4 skall ej laddas i minusgrader. Vid bruk vintertid – använd en specifik LiFePO4-laddare med inbyggt lågtemperaturskydd som begränsar laddningen vid temperaturer under 0C. Batteriet kan dock urladdas ned till -20C celltemperatur utan problem.

- För specifika LiFePO4 laddare/laddregulatorer (ex Votronics laddregulator) används tempsensorn för att känna av temp och bryta/reducera laddströmmen vid temperaturer under 0C.

 

 

 

Laddningsbooster, Votronic® VCC 1212-30

  • Effektiv laddningsboster på 30A som garanterar hög laddningskapacitet under korta körsträckor.
  • Alltid full laddning vid körning längre sträckor. Enheten justerar spänningen till optimala värden anpassade för vald batterityp.
  • Kompenserar helt kabelförluster och kraftiga spänningsfluktuationer från generatorn, vanligt förekommande från Euro 6-fordon (intelligenta generatorer).
  • Laddningsboostern utmärker sig genom sin kompakta design, låga vikt och kraftigt dimensionerade anslutningar för säker drift.
  • Energibalansen i bodelsbatteriet förbättras avsevärt, utan ingrepp i startkretsen.
  • De samtidigt anslutna 12 V-belastningarna är skyddade mot överspänning och spänningsfluktuationer.
  • Laddningsspänningen är fri från toppar och styrs på ett sådant sätt att överladdning av batterierna ej är möjligt.
  • Helautomatisk drift: Enheten är permanent ansluten till batterierna och den aktiveras automatiskt av fordonets generator. Batteriuraddning vid motorstopp undviks.
  • Parallell och flytande drift: Vid samtidig förbrukning fortsätter batteriet antingen att laddas eller underhållas via laddning. Styrningen av laddningstiden anpassas automatiskt av enheten.
  • Helautomatisk laddning: Flera skydd mot överbelastning, överhettning, överspänning, kortslutning, felaktigt laddning och bakladdning av batteriet med elektroniskt styrd gradvis reduktion.
  • Integrerat nätspänningsfilter inbyggt: Oproblematisk parallell drift av flera laddningskällor (EBL, laddare, motordrivna och bensindrivna generatorer, solsystem) på ett och samma batteri.
  • Laddkabelkompensation: Automatisk kompensering av spänningsförluster på laddningskablarna.
  • Anslutning för batteritemperatursensor (ingår i standardleveransomfånget): Blybatterier (syra, gel, AGM): Vid låga utetemperaturer förbättras full laddning av det svaga batteriet genom automatisk anpassning av laddningsspänningen till batteritemperaturen , och vid sommartemperaturer undviks onödigt batterigasning.
  • LiFePO4 Batterier: Skydd vid höga temperaturer och speciellt vid låga temperaturer <0°C. Rekommenderas om batteritemperaturen sjunker under 0°C under drift.
  • Laddningshjälpmedel för djupladdade blybatterier: Preliminär laddning av batteriet (bly-syra, gel, AGM) till 8 V, följt av kraftfull stödladdning av batteriet.

OBS! Laddningsboostern måste anslutas till bilens D+ signal. På fordon som saknar D+ behöver man komplettera med en D+ Simulator (artnr. 3066)

Installationsanvisning på Engelska medföljer.

 

Input from the vehicle starter battery "+ IN Start"
Vehicle Starter Battery Nominal Voltage 12 V
Min. Battery Capacity (Size), recommended 60 Ah
Input Voltage Range (EURO 6+), D+, controlled 10.5 ‐ 16.5 V
Input Overvoltage Disconnection (EURO 6+), max. 16.5 V
Power Consumption max. 490 W
Current Draw (at lowest input voltage) max. 0.05 A ‐ 63 A
Activation Control Input "D+", from D+, Terminal 15, Ignition 8 ‐ 17 V
Charging Port at the Board Supply Battery "+ OUT Board"  
Charging/Floating/Load Curr., controlled, IU1oU2, Lead, LiFePO 0 A ‐ 30 A (0 A - 20 A *)
Lead-Acid, Gel, AGM Batteries Nominal Voltage 12 V
     Capacity (Battery Size), recommended / up to 60‐200 / 260 Ah
     Lead Charging Programs Stored in the Memory 3
     Prelim. Charg. Current (Deeply Discharged Batt. <8 V) max. 15 A (10 A *)
     Safety Charging Voltage at Battery Overtemperature 12.80 V
LiFePO4 Battery Nominal Voltage 12 V (12.8 -13.3  V)
     Capacity (Battery Size), recommended / up to 60‐200 / 260 Ah
     LiFePO4 Charging Programs Stored in the Memory 1
     Safety Charging Voltage at Battery Overtemperature 12.80 V
Recharging Branch, Charging/Trickle Charging for 12 V STARTER Battery  
from the BOARD Battery (such as with Mains Charging of the BOARD Battery) 12 V / 0 - 1 A
Active at Lead-Acid, Gel, AGM, BOARD Battery Voltage ON: > 13.1 V, OFF: < 13.0 V
Active at LiFePO4 Board Battery Voltage ON: > 13.5 V, OFF: < 13.4 V
Input "TS TS" for Battery Temperature Sensor "BOARD" yes
EBL START In, Measuring Input EVS yes
Quiescent Current, Standby  3 ... 7 mA
Charging Timer 3-fold
Ripple Factor Voltage < 30 mV rms
Limit of Charging Voltage "+OUT BOARD" (Load Protection) 15.00 V
External Overvoltage Disconnection "+OUT BOARD" (20 s) 15.50 V
Safety Protection against Short-circuit/Back Discharge yes
Fitting Position of Unit any
Temperature Range ‐20 to 45°C
Speed-controlled, Temperature-controlled Fan yes
Gradual Reduction of Charging Capacity at Overtemperature yes
Safety Disconnection in Case of Overheating yes
Dimensions, incl. Fastening Flanges and Terminals (LxWxH) 146 x 67 x 40 mm
Weight 280 g
Ambient Conditions, Humidity of Air: max. 95 % RH, no condensation
Delivery Scope: Temperature Sensor, Manual  

* "Power Limit" or "Limit" function, temporary reduction of charging current, available with connection of a Remote Control No. 2076 or No. 1248.)

OBS! Denna produkt levereras enligt ADR-bestämmelser/farligt gods. Därav tillkommer en förhöjd fraktkostnad på 599:-

Leveransen sker dörr till dörr och varan måste kvitteras personligen av mottagaren. Leverans till ombud ej möjligt. Produkten kan även avhämtas på plats i Värnamo.

Recensioner
Skriv din egen recension
Du recenserar: Batteripaket husbil - Sunlux® Powerbox 80 Ah + Laddningsbooster, Votronic® VCC 1212-30
Vilket betyg ger du denna produkt? *
  1 stjärna 2 stjärnor 3 stjärnor 4 stjärnor 5 stjärnor
Pris
Funktion
Kvalité
Dokument/Program
Inga bilagor finns för denna produkt.